La gestió del Parc

La gestió del Programa d'Actuació del Parc

Plantejament

La implementació del mòdul de gestió del Programa d'actuació a Vulcà s'ha produït de forma gradual. En una primera fase es va dissenyar i implementar la part corresponent a la gestió dels informes preceptius que elabora el Parc. Un cop completada aquesta fase es va procedir a incloure-hi el que és la gestió de les instàncies també elaborades pel Parc Natural seguint el mateix esquema de disseny que es detalla més avall. Finalment, en la darrera fase d'implementació d'aquest mòdul, es va fer el pas més important, que és la incorporació de la gestió de tot el que és el Programa d'actuació del Parc Natural. La gestió dels informes i de les instàncies representa només una part del Programa d'actuació. El Programa d'actuació inclou, a part de les instàncies esmentades i els informes preceptius, totes les altres actuacions dutes a terme pel parc (projectes d'obres, estudis, etc.).

El cas de la gestió dels informes del Parc Natural il·lustra el perquè de la necessitat d'aquest mòdul. Com podem veure en la figura 1, el nombre d'informes elaborats pel Parc Natural ha augmentat al llarg dels anys i cada cop ha representat un percentatge major de dedicació de temps per part del personal del Parc Natural.

Evolució del nombre d'informes preceptius al llarg del temps

Cadascun dels centenars d'informes redactats en un any conté informació geogràfica de la localització de l'informe i un o més documents associats que en descriuen la resolució (mapes, documents de text, fulls de càlcul, bases de dades, imatges, etc.). El control i l'organització de tota aquesta informació per què fos fàcilment localitzable i accessible es feia cada vegada més necessari. Vulcà ofereix el marc informàtic adient per a dur a terme aquesta tasca.

Per a una descripció més detallada vegeu l'article corresponent.

Finalitat i objectius

La finalitat d'aquest mòdul és la de posar a disposició del personal del Parc Natural una cartografia digital permanentment actualitzada de les actuacions previstes en el Programa d'actuació del propi Parc Natural que, alhora, permeti dur a terme un seguiment del Programa d'actuació des de qualsevol lloc de treball del Parc.

Els objectius a assolir són:

Disseny i implementació

S'esbossa a continuació la part corresponent al disseny de la gestió dels informes corresponent a la gestió del Programa d'actuació. La part corresponent a les instàncies i a la resta del Programa d'actuació s'obvia per motius de brevetat, però el seu disseny i implementació és anàleg al que aquí s'explica per als informes.

En primer lloc s'ha construït una base de dades (figura 2) relacional que recull tota aquella informació necessària per a definir un informe preceptiu (número de registre d'entrada i sortida, data d'entrada i sortida, títol, localització, promotor, emissor, àrea de gestió del Parc, etc.).

Part corresponent als informes de la base de dades del Programa d'Actuació


Per a l'entrada de dades i per al manteniment i l'edició de la base de dades s'han implementat un conjunt de formularis. A la figura 3 es pot veure la part dels formularis corresponent a l'entrada i sortida d'informes al Parc. Els formularis, juntament amb les relacions definides a la base de dades, permeten un control estricte de tota la informació que s'entra a la base de dades perquè aquesta sigui correcta i tingui coherència interna.



Aquesta aplicació d'entrada de dades proporciona també, d'acord amb els valors entrats a la base de dades, el codi corresponent que cal assignar a l'informe. Aquest codi, elaborat segons uns criteris preestablerts, donarà nom als documents que componen l'informe i servirà com a codi per a assignar els objectes gràfics digitalitzats al SIG i que representen la ubicació de l'actuació informada sobre el territori. Els objectes gràfics, per mitjà d'aquest codi assignat pel formulari, queden enllaçats amb la informació continguda a la base de dades. Amb un simple clic del ratolí sobre el mapa d'informes del Parc podem accedir a tota aquesta informació (vegeu figura 4).

Així mateix, i com es pot apreciar en el requadre vermell dibuixat sobre la finestra del formulari corresponent a la sortida dels informes (figura 3), la base de dades permet també emmagatzemar la informació referent al mapa elaborat corresponent a l'informe i als altres possibles documents associats a l'informe. En aquests camps de la base de dades, el que s'hi emmagatzema és el nom del fitxer de cadascun dels documents elaborats (mapa, document de text...). El nom del fitxer conté l'adreça específica del fitxer en el disc.

Tota aquesta informació continguda a la base de dades i entrada mitjançant els formularis és accessible des del mapa d'informes visualitzat amb el SIG (en la figura 4 podeu veure un detall del mapa). Clicant sobre l'objecte gràfic corresponent a un informe determinat es pot accedir no només a les dades sobre l'actuació informada contingudes en la base de dades, sinó també als documents que conformen l'informe (mapa de MiraMon, document de text, etc.) i que estan ubicats en una carpeta del servidor. En la figura 4 es pot veure com a través d'una simple consulta per localització accedim al mapa i al document generats per a un informe específic.

Pel que fa a les instàncies i la resta d'actuacions del Programa d'actuació del Parc Natural se segueix un disseny i implementació similars. D'aquesta forma, es pot accedir des de qualsevol dels ordinadors del Parc Natural a tota la base de dades gràfica, alfanumèrica i documental pel que fa a informes, instàncies, projectes d'obres, estudis, etc. Això permet poder dur un control molt fi no només de l'activitat realitzada pel propi Parc Natural, sinó també de les incidències que es donen sobre el territori i la seva ubicació.