L'anàlisi territorial

L'avaluació d'impacte ambiental

Impacte del projecte de desdoblament de la carretera N-260 sobre les cobertes del sòl

Plantejament

En aquest exercici veurem el procediment que cal seguir per tal d'avaluar el grau d'impacte ambiental d'una determinada infraestructura. En aquest cas, avaluarem només el grau d'afectació que sobre les cobertes del sòl provoquen les obres. Hem agafat com a exemple el projecte de desdoblament de la carretera N-260 entre Montagut i Olot. Cal remarcar que els resultats d'aquest exercici no són els resultats reals, ja que la superfície d'afectació que fem servir és només una simplificació de la real (per tal de veure les xifres exactes d'afectació sobre cada coberta del sòl, caldria partir del perímetre real d'afectació de la carretera segons la tipologia de cada tram, informació no disponible en la data de confecció d'aquest CD-ROM).

Volem conèixer quins tipus de cobertes del sòl són els afectats pel projecte i quines són les seves superfícies absolutes i relatives.

Bases

Bases d'informació de partida:

Perímetre de les obres del projecte de desdoblament de la carretera N-260  

Criteris

Els criteris que farem servir per aquesta avaluació seran els següents:

Resolució

El primer pas que ens cal és obtenir el model digital de distàncies a les obres de la carretera N-260. Aquest procediment el podem dur a terme mitjançant el programa de càlcul de distàncies de MiraMon. En aquesta imatge podem veure un model digital de distàncies a les obres de la carretera N-260. La gradació de color, de negre a blanc, indica increment de la distància a la carretera. Cadascun dels valors de les cel·les del ràster té com a atribut la distància de la cel·la en qüestió a la carretera, en metres.
 
 
Un cop obtingut el model digital de distàncies fem una reclassificació de la capa per obtenir tota la zona al voltant de les obres que es troba a una distància igual o inferior a 8 metres, si prenem 8 com els metres d'afectació a banda i banda de les obres. Mitjançant la calculadora/reclassificadora de capes de MiraMon, assignem el valor 0 a totes les cel·les amb distància superior als 8 metres, i valor 1 a totes les cel·les amb distància igual o inferior als 8 metres. El resultat és una màscara amb la zona d'afectació de la carretera.
 
 
Un cop hem obtingut la màscara corresponent a l'àrea d'afectació realitzem una combinació de capes amb la combinadora de capes de MiraMon. Aquest programa analitza l'encreuament espacial de les categories de dues capes i genera un nou ràster i/o un informe (en format TXT o CSV [full de càlcul]) amb taules estadístiques d'aquests encreuaments.
 
 
 
Finalment, mitjançant una simple operació de multiplicació del mapa resultat de la combinació de capes per la màscara corresponent a l'àrea d'afectació, obtenim el mapa final d'afectació de les cobertes del sòl.
Calculadora/Reclassificadora de capes Mapa resultat d'afectació de cobertes del sòl
 
 
 
Com a resultat, la combinadora de capes de MiraMon ens dóna també en forma d'informe l'encreuament estadístic entre les capes per a totes les categories. D'aquest informe presentem aquí la part que ens interessa, que són les superfícies afectades per tipus de coberta del sòl.
Tipus de coberta Àrea (ha.)
Arbrat dens 16.3
Arbrat clar 0.2
Boscos de ribera 2.5
Pollancredes 0.3
Platanedes 0.0
Matollars 2.2
Prats i herbassars 0.0
Roquissars 0.0
Zones nues 0.0
Aigües continentals 0.0
Conreus 46.1
Zones urbanitzades 2.2
Vies de comunicació 5.6
Zones esportives i lúdiques0.0
Zones d'extracció minera 0.0
Total 75.3