El Conveni de Vulcà

Introducció

Vulcà, el Sistema d'informació geogràfica (SIG) del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa (PNZVG), ha estat possible gràcies al conveni signat inicialment el 1995 per tres anys, i prorrogat el 1998 per dos anys més, entre tres institucions públiques catalanes: Departament de Medi Ambient (DMA), Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC) i Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF). L'inici del projecte Vulcà va ser possible gràcies a diversos fets: l'administració del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa per part de la Direcció General de Patrimoni Natural (DMA), la gestió del sistema d'informació ambiental de Catalunya per part de la Secretaria General (DMA), l'existència de cartografia digital de base (elaborada per l'ICC), i l'experiència creixent del CREAF en l'aplicació de la tecnologia SIG al coneixement, anàlisi i gestió dels recursos naturals. El projecte Vulcà va ser en el seu moment un projecte pioner a Catalunya en l'aplicació dels SIG a la gestió i planificació d'àrees protegides.

L'experiència i informació acumulada pel PNZVG els anys que porta de funcionament van permetre que es pogués començar un projecte d'aquestes característiques, fet que ha posat a disposició de l'equip gestor del Parc un conjunt d'eines informàtiques que permeten organitzar i tractar el gran volum d'informació disponible en el Parc i poder dur a terme consultes i anàlisis sobre aquesta informació que abans no eren possibles (vegeu els exemples de gestió i anàlisi).

L'any 2000 representa el tancament del projecte Vulcà i la seva difusió pública. El projecte Vulcà deixa d'existir per donar pas a Vulcà, ja pròpiament, el SIG del PNZVG. S'ha passat a la fase en què ja no podem parlar de projecte, sinó de realitat tangible dintre l'estructura del Parc Natural.

El futur immediat de Vulcà no només continuar en la seva consolidació dintre l'estructura i funcionament del Parc Natural com a eina habitual de treball de l'equip gestor, sinó que Vulcà pretén també estendre's a les entitats locals, particulars, estudiosos i professionals que exerceixen la seva activitat en la zona volcànica de la Garrotxa i, per extensió, a tota la comarca de la Garrotxa. Això ha de ser possible mitjançant la difusió de la base de dades de Vulcà i la integració de tota nova informació que es generi d'aquest territori.

Vulcà va ser concebut com a projecte que abasta tots els aspectes del tractament i gestió de la informació digital, des de la concepció mateixa dels estudis que donaran lloc a aquesta informació fins a l'elaboració final de documents diversos, com ara mapes, informes, etc. Vulcà dóna un tractament homogeni i integral a tota la informació disponible pel Parc i susceptible de ser incorporada en un SIG. Vulcà no és un conjunt d'eines tancades i dissenyades específicament per dur a terme tasques molt concretes, sinó un sistema obert capaç d'afrontar noves tasques a mesura que apareguin les necessitats. Vulcà ha donat molta importància a la formació del personal del Parc en la utilització i gestió del SIG.

Finalitat

La finalitat del Conveni de Vulcà ha estat la de dur a terme una experiència pilot conjunta entre tres administracions públiques catalanes amb responsabilitats directes i indirectes sobre la planificació i gestió del territori, que serveixi per a dotar una àrea protegida d'un sistema d'informació geogràfica que l'ajudi en les seves tasques de planificació i gestió diàries. Al mateix temps, l'experiència havia de servir per a adquirir coneixements i saber fer (know-how) en l'aplicació d'aquests tipus d'eines en la gestió del territori.

Objectius

Quant al desenvolupament del SIG

Quant a la integració del SIG en el Parc

Entitats, organització i seguiment

Departament de Medi Ambient
  • Direcció
  • Promoció
  • Financiació
  • Seguiment
  • Hospedatge
Institut Cartogràfic de Catalunya
  • Aportació cartografia digital de referència
  • Seguiment
Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals
  • Direcció
  • Execució
  • Seguiment

En la taula anterior s'especifica com s'han distribuït les responsabilitats en l'execució del Conveni de Vulcà. El Departament de Medi Ambient ha estat el promotor del projecte i alhora qui n'ha rebut els resultats finals en forma de sistema d'informació geogràfica operatiu. Com a tal, ha estat també la part principal en el finançament del projecte. L'Institut Cartogràfic de Catalunya ha aportat les seves bases digitals de cartografia com a base de referència sobre la qual construir el sistema, i el Centre de Recerca Ecològica ha estat l'executor del projecte i desenvolupador del programari necessari.

Pel que fa a la direcció del projecte, aquesta s'ha repartit entre el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals, en les persones del director del Parc Natural i d'un investigador del CREAF.

Finalment, existeix una comissió de seguiment, amb poder de decisió sobre afers organitzatius i pressupostari, composta per tres representants de la Subdirecció General d'Estudis del Departament de Medi Ambient, un representant de la Direcció General de Patrimoni Natural i Medi Físic del Departament de Medi Ambient, un representant del Parc Natural, un representant de l'Institut Cartogràfic de Catalunya i dos representants del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals. Aquesta comissió s'ha reunit amb una periodicitat de 2-3 vegades l'any durant tot el curs del projecte, i la seva tasca ha estat la d'avaluar el progrés de la feina, decidir sobre noves línies de futur i fer un seguiment dels recursos econòmics i materials del projecte.