Parc Natural de la Zona
Volcànica de la Garrotxa 


La Carta Europea del Turisme Sostenible als Espais Protegits

Text oficial

Introducció

La Carta europea del turisme sostenible s'inscriu en les prioritats mundials i europees expressades per les recomanacions de l'Agenda 21, adoptades durant la Cimera de la Terra a Rio, l'any 1992, i pel cinquè Programa d'accions comunitari per a un desenvolupament sostenible.

Aquesta carta ha estat elaborada per un grup format per representants europeus dels espais protegits, del sector del turisme i dels seus col·laboradors. És la continuació d'una primera reflexió, que es va iniciar l'any 1991, per part de la Federació Europarc que va culminar amb la publicació de l'informe Loving them to death? (1)

Es troba entre les prioritats del programa d'accions "Parcs per a la vida" de la Unió Internacional per a la Conservació de la Natura (UICN).

A més, compleix els principis enunciats per la Carta mundial del turisme sostenible elaborada a Lanzarote, l'any 1995.

Aplicar el concepte de desenvolupament sostenible

Aquesta Carta afavoreix l'aplicació concreta del concepte de desenvolupament sostenible. És a dir, "un desenvolupament que satisfà  les necessitats de les generacions actuals sense posar en perill la satisfacció de les necessitats de les generacions futures" (2).

Aquest desenvolupament implica la preservació dels recursos  per a les generacions futures, un desenvolupament econòmic viable i un desenvolupament social equitatiu.
 
 

LA CARTA

DESENVOLUPAR UN TURISME D'ACORD AMB ELS PRINCIPIS DEL DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE

La Carta europea del turisme sostenible expressa la voluntat de les institucions que gestionen els espais protegits i dels professionals del turisme d'afavorir un turisme d'acord amb els principis del desenvolupament sostenible.

La Carta compromet els signataris a dur a terme una estratègia local a favor del "turisme sostenible"  definit com "tota forma de desenvolupament, aprofitament o activitat turístic que respecta i preserva a llarg termini els recursos naturals, culturals i socials, i contribueix de manera positiva i equitativa al desenvolupament econòmic i la plenitud de les persones que viuen, treballen o s'estan als espais protegits".

Posar en funcionament aquest tipus de turisme requereix una reflexió global i concertada i el reforçament de totes les interaccions positives entre l'activitat turística i els altres sectors del territori.

Aquest turisme sostenible pretén, en definitiva, donar resposta a les expectatives dels nous clients europeus tornant a donar sentit als viatges: el prendre temps per descobrir i retrobar altres gents, altres indrets, i enriquir-se amb aquestes trobades donant una mica d'un mateix.

Ajudar els espais protegits i els seus col·laboradors a definir el seu propi programa de desenvolupament turístic sostenible

L'adhesió a la Carta ha de donar com a resultat la definició d'una estratègia plurianual de desenvolupament turístic sostenible i d'un programa d'accions contractuals pel i per al territori i les empreses signatàries.

Els signataris comptaran amb l'ajut de documents metodològics per aplicar els principis de desenvolupament sostenible en cada cas.

L'elecció d'un enfocament estratègic

Adherir-se a la Carta significa respectar l'enfocament estratègic de desenvolupament turístic sostenible.

També significa fer un diagnòstic, consultar i implicar els col·laboradors, fixar els objectius estratègics, assignar els mitjans necessaris, dur a terme un programa d'accions i avaluar-ne els resultats.

Per a l'espai protegit, tot això es tradueix en la realització d'un diagnòstic de les necessitats del territori (problemes i oportunitats), elaborat i acceptat pels col·laboradors. L'objectiu d'aquest enfocament és definir l'orientació turística més apropiada per al conjunt del territori.

Per a l'empresa turística, el diagnòstic analitza la seva activitat en si, és a dir, l'adequació entre la seva oferta i les expectatives dels visitants i les mesures que s'han d'adoptar per valoritzar el patrimoni local.

Es tracta també de tenir en compte el medi ambient i el desenvolupament sostenible en la gestió de l'empresa.

Per a l'organitzador dels viatges, aquest enfocament es tradueix en l'anàlisi de la compatibilitat de la seva oferta amb els objectius del territori.
El flux de gent que comporta no ha de destruir els recursos patrimonials i, en conseqüència, turístics de la destinació.

El compromís d'adoptar l'ètica del turisme sostenible

Els signataris de la Carta s'adhereixen a l'ètica del turisme sostenible. Es comprometen a  treballar per a una millor contribució del turisme a la protecció i la valorització del patrimoni.  Es comprometen a adoptar una ètica comercial, és a dir, el respecte per al client i l'establiment d'una política de preu just. L'ètica també estarà present en la seva política d'acolliment, afavorint l'accés als espais protegits a tots els visitants i, en particular, als escolars, als joves i a les persones grans o disminuïdes.

La voluntat de privilegiar el treball  de col·laboració

Adherir-se a la Carta del turisme sostenible significa adoptar un mètode de treball basat en un principi de col·laboració, que es posa de manifest a totes les fases de definició i d'aplicació del programa de desenvolupament turístic sostenible. Es tradueix en una contractualització i una cooperació intensa i franca entre la institució que gestiona l'espai protegit, els empresaris turístics, els majoristes de viatges i altres actors locals.

La Carta és l'instrument per posar en pràctica la col·laboració. Afavoreix l'organització del repartiment de les responsabilitats, i descriu el compromís individual i col·lectiu:

De l'espai protegit, suscitant l'adhesió de l'autoritat acreditada per dinamitzar el projecte de territori d'un espai protegit reconegut oficialment. L'estratègia proposada per l'espai protegit, en el marc de la Carta, és obligatòriament definida i posada en pràctica en col·laboració amb els representants del sector del turisme, dels altres sectors econòmics i dels habitants del territori, com també de les autoritats locals. Aquesta estratègia es completa amb acords signats entre els col·laboradors locals pel que fa al programa de desenvolupament turístic sostenible.

De l'empresa turística situada en aquest espai protegit, suscitant l'adhesió del cap de l'empresa, el qual s'implica en la reflexió i l'aplicació dels principis de desenvolupament turístic sostenible, en col·laboració amb l'espai protegit.

Del majorista de viatges o especialista en espais protegits, suscitant l'adhesió del responsable de l'empresa que integra els principis de desenvolupament sostenible a la seva oferta.
Aquest es compromet a treballar en col·laboració amb l'organisme que fomenta l'estratègia de l'espai protegit i dels empresaris turístics locals.

El respecte per les regles de base del turisme

Tots els signataris de la Carta es comprometen a respectar les regles de base del turisme. Per exemple:

- les regles comercials (respecte de les quotes assignades i de les comissions dels intermediaris),
- la competència tècnica,
- la qualitat i la rapidesa de la informació,
- el respecte al dret del turisme,
- la preferència a la iniciativa privada.

El turisme sostenible per a l'espai protegit

El turisme ofereix un mitjà privilegiat per sensibilitzar el gran públic respecte al medi ambient. Igualment, presenta un fort potencial de suport a les activitats econòmiques tradicionals i a la millora de la qualitat de vida.

A fi de respondre a les exigències específiques dels espais protegits i a les expectatives dels clients europeus, resulta primordial que el turisme preservi el patrimoni sobre el qual basa la seva activitat.

En adherir-se a la Carta, l'espai protegit escull decantar-se per un desenvolupament turístic compatible amb els principis de desenvolupament sostenible. També es compromet a afavorir la coherència de les accions que es duen a terme al territori i que es tinguin en compte els llargs terminis.

A més, afavoreix l'acció concertada i el repartiment de les responsabilitats per a una eficàcia reforçada de la seva missió de protecció del medi ambient.

Els avantatges per a l'espai protegit

La Carta permet a l'espai protegit signatari,

  • ser reconegut a tot Europa com a territori d'excel·lència en matèria de turisme sostenible;
  • fixar-se objectius ambiciosos en matèria de turisme sostenible;
  • treballar millor amb els seus col·laboradors;
  • implicar més els professionals del turisme en la seva política;
  • influir sobre el desenvolupament del turisme en el seu territori;
  • reforçar la seva acció de sensibilització dels visitants;
  • afavorir un desenvolupament socioeconòmic respectuós amb el medi ambient al seu territori;
  • desenvolupar productes turístics autèntics de qualitat i respectuosos amb el medi ambient;
  • dotar-se d'un instrument de control per fer el seguiment de la política turística que es duu a terme en el seu territori i avaluar-la;
  • reforçar la credibilitat de les seves missions davant l'opinió pública i aquells que les financen.
Compromís per a la institució que gestiona l'espai protegit

Els principis

1. Acceptar i respectar els principis del desenvolupament sostenible enunciats a la Carta, adaptant-los al context local.

Els objectius

2. Definir una estratègia a mig termini (5 anys) a favor d'un desenvolupament turístic sostenible al seu territori

Aquesta estratègia preveu millorar la qualitat de l'oferta turística tenint en compte els objectius de desenvolupament sostenible del territori. Determina l'ordre de prioritats en el temps i en l'espai, els mitjans assignats, el repartiment de les funcions i els mètodes de seguiment que s'han d'aplicar (procés i indicadors). Garanteix la millor integració del turisme en l'entorn natural, cultural, econòmic i social, com també la coherència espacial i temporal del seu desenvolupament.

L'estratègia haurà de fixar els objectius que s'han d'assolir en matèria de:

  • protecció i valorització del patrimoni,
  • desenvolupament econòmic i social,
  • preservació i millora de la qualitat de vida dels habitants,
  • control de la freqüentació i millora de la qualitat de l'oferta.
Per afavorir l'aplicació d'aquest desenvolupament turístic sostenible, l'espai protegit podrà valer-se de sessions de consulta pública. L'espai protegit constituirà un fòrum permanent on es reuniran tots els actors implicats. Finalment, organitzarà una xarxa de professionals del turisme i dels altres actors del territori. Tot això afavorirà una millor integració del turisme en la vida del territori i servirà perquè tots els actors locals tinguin en compte els objectius de desenvolupament sostenible.

Un programa d'accions plurianual

3. Presentar aquesta estratègia sota la forma d'un programa d'accions

El programa detalla les accions que ja s'han dut a terme i les que encara s'han d'iniciar per assolir els objectius fixats per l'estratègia.

Aquest programa estableix els compromisos que els col·laboradors han d'assumir pel que fa als temes següents:

Millora de la qualitat de l'oferta turística

Per satisfer les expectatives dels clients europeus, l'espai protegit durà a terme conjuntament amb els seus col·laboradors un programa de millora de la qualitat de l'oferta turística del territori. Aquesta gestió es basarà necessàriament en un enfocament de màrqueting. 

Coneixement dels clients

Un enfocament des del punt de vista del màrqueting és necessari per conèixer millor les expectatives i les exigències quant a qualitat i medi ambient dels clients potencials i dels visitants. D'aquesta manera, es pretén assolir la millor adequació de l'oferta a la demanda. Els productes i les activitats turístiques s'hauran de concebre per a mercats clarament identificats i segons els objectius de protecció.

Gestió de la qualitat

L'espai protegit buscarà la qualitat en tots els seus àmbits: els espais d'acollida, els equipaments i les instal·lacions turístics, totes les prestacions, els productes turístics, la promoció i la comercialització, sense oblidar el servei postvenda.

Recerca de nous clients

L'espai protegit cercarà nous clients sensibles a la qualitat del medi ambient. D'altra banda,  tindrà en compte clients sovint ignorats per les ofertes turístiques com, per exemple, persones disminuïdes, malalts o convalescents, joves i clients amb poc poder adquisitiu. S'evitarà tota forma d'elitisme a l'hora d'acollir els visitants.

Creació d'una oferta turística específica

L'espai protegit promourà la creació de productes i d'activitats turístiques que afavoreixin el descobriment i la interpretació del patrimoni. Aquests productes autèntics i de qualitat es podran identificar com a prestacions específiques "espais protegits".

Sensibilització del públic

Educació i interpretació

L'educació ambiental i la interpretació del patrimoni constituiran una prioritat de la política turística del territori. En aquest context, es proposarà als visitants, als habitants del territori i particularment als joves visitants i als públics escolars  activitats o equipaments a l'entorn del patrimoni i el medi ambient. L'espai protegit ajudarà igualment els operadors turístics en l'elaboració del contingut pedagògic de les seves activitats.

Informació per al públic

Es proposarà una informació de qualitat i de fàcil accés per als visitants i els habitants del territori especialment sobre l'oferta turística, la riquesa excepcional i la sensibilitat envers els entorns naturals. També es mantindrà informat el visitant dels objectius de la conservació del patrimoni i del desenvolupament sostenible.

Finalment, l'espai protegit s'assegurarà que els operadors turístics rebin regularment material informatiu destinat als seus clients (fullets, mapes, etc.).

Màrqueting i promoció responsable

Les accions de promoció i venda de l'espai protegit permetran també sensibilitzar els visitants sobre els valors reals del territori i els principis de desenvolupament turístic sostenible. Aquestes accions hauran de contribuir a la gestió dels visitants en el temps i en l'espai.

Formació dels actors

La formació serà una eina prioritària per aplicar l'estratègia de desenvolupament turístic sostenible al territori. 

S’organitzaran programes de formació sobre el tema del desenvolupament sostenible i del turisme sostenible per als tècnics de l'espai protegit, als col·laboradors i als operadors turístics. 

L'espai protegit es compromet especialment a organitzar seminaris per als operadors turístics sobre el coneixement del patrimoni local.

L'origen d'aquests seminaris estarà en l'anàlisi de les futures necessitats del territori.

Preservació i millora de la qualitat de vida dels habitants

Per preservar la qualitat de la relació entre els visitants i els acollidors, la millora de la qualitat de vida dels habitants constituirà una prioritat. Des d'aquesta perspectiva, l'espai protegit n'afavorirà la participació a l'hora de prendre decisions, promoure l'ocupació local i promoure intercanvis i contactes entre els visitants i els habitants. També resultarà prioritari el manteniment d'un règim de lloguers accessible als habitants i el suport per part del turisme dels serveis públics.

D'altra banda, l'espai protegit haurà d'informar regularment els operadors turístics sobre les activitats i els actes del territori i especialment sobre aquells dels quals n'és l'organitzador.

Protecció i valorització del patrimoni natural, cultural i històric

Respecte per les capacitats d'acolliment

S'aplicaran mesures específiques per assegurar el manteniment del desenvolupament turístic dins dels límits de capacitat d'acolliment  i dels límits dels canvis acceptats i raonables de l'entorn natural, cultural i social del territori. L'espai protegit haurà d'aconsellar especialment els operadors turístics sobre la concepció de noves activitats compatibles amb els objectius de protecció. Determinats espais, atesa la seva fragilitat, no podran obrir-se al públic.

Valorització del patrimoni

El desenvolupament turístic del territori es basarà en la valorització del patrimoni natural, cultural i històric. Es facilitaran mesures, equipaments i activitats per afavorir l'accés dels visitants i l’activitat de l’entorn del patrimoni.

Preservació dels recursos naturals

En col·laboració amb les col·lectivitats locals, es duran a terme al territori programes de gestió de recursos d'aigua, energia i espais. Serà prioritària la reducció de consums i la promoció d'energies renovables i tecnologies innovadores en el camp de la gestió de recursos i de tractament de residus.

L'espai protegit durà a terme accions per reduir els abocaments a l'aigua, l'aire i els sòls.

Contribució del turisme al manteniment del patrimoni

Es definiran sistemes perquè el desenvolupament turístic participi en la conservació, el manteniment i la valorització del patrimoni natural, cultural i històric. Per aquest motiu, es promourà l'aplicació  d'un programa de subscripció voluntària per implicar els visitants, les empreses turístiques i els altres col·laboradors en aquesta missió.

Desenvolupament econòmic i social

Suport a l'economia local

Les accions que duu a terme l'espai protegit fomentaran les iniciatives que associïn diferents sectors de l'economia local de manera que el turisme generi una repercussió positiva. Amb aquest objectiu, l'espai protegit afavorirà l'organització d'un circuit de distribució dels productes i serveis locals que respectin la qualitat del medi ambient.

Desenvolupament de noves formes d'ocupació

L'espai protegit s'esforçarà a promoure noves formes d'ocupació dins del turisme. Afavorirà la pluriactivitat i la integració a través de l'ocupació i la formació especialment de les dones, les persones amb dificultats econòmiques i les persones disminuïdes.

Control de la freqüentació turística

Coneixement dels fluxos de visitants

S'aplicaran mesures d'anàlisi i seguiment dels fluxos de visitants en l'espai i el temps per adaptar els sistemes de gestió dels fluxos.

Canalització dels fluxos de visitants

La implantació d'equipaments turístics, l'organització d'itineraris de descoberta  i la informació dels visitants contribuiran a la canalització dels fluxos de visitants.

D'aquesta manera, es garantirà la preservació de l'entorn natural, cultural i social com també la qualitat de l'experiència dels visitants. Aquestes mesures permetran al mateix temps incrementar la repercussió econòmica de l'activitat turística sobre el territori i disminuir els inconvenients de la divisió en temporades.

Control dels transports

Es realitzaran esforços de promoció per fomentar la utilització dels transports públics tant per a l'accés a l'espai protegit com per als desplaçaments dins els seus límits. La reducció de la circulació de vehicles particulars es considerarà una prioritat, així com la promoció de la bicicleta i dels desplaçaments a peu.

Gestió i integració dels equipaments turístics

Serà preferible rehabilitar el patrimoni ja construït que realitzar noves construccions. D'altra banda, s'elaboraran uns plecs de condicions per garantir una concepció i una gestió idònia dels equipaments d'acollida. Es consideraran prioritaris la utilització de materials locals i el respecte a les tradicions arquitectòniques.
 

4. Validar el projecte

L'espai protegit sotmetrà la seva estratègia de desenvolupament turístic sostenible i el programa d'accions a la Comissió Europea d'Avaluació que determinarà la qualitat del projecte. També rebrà la visita d'un expert en turisme sostenible encarregat d'avaluar la qualitat del projecte i dels compromisos sobre el territori.

L'estratègia i el programa d'accions hauran de respondre a les exigències fixades per la Carta i a les necessitats del territori que s'han establert a partir del diagnòstic. S'hauran de presentar segons els models que acompanyen la Carta europea del turisme sostenible en els espais protegits.

La institució gestora de l'espai protegit, la seva autoritat tutelar i la Comissió Europea d'avaluació signaran el contracte de compromís de l'espai protegit.

5. Avaluar els resultats de l'estratègia

L'espai protegit es compromet a fer un seguiment dels resultats de la seva estratègia i a avaluar-los. A més, farà arribar a la Comissió Europea d'Avaluació un informe dels resultats de la seva estratègia al cap d'un termini de cinc anys i rebrà la visita d'un expert en turisme sostenible encarregat d'avaluar sobre el terreny les accions i els esforços que s'han dut a terme per complir els objectius fixats.

6. Renovar l'adhesió a la Carta 

Per renovar l'adhesió a la Carta cal seguir el mateix procediment que a la primera adhesió. 
 

EL TURISME SOSTENIBLE PER A LES EMPRESES TURÍSTIQUES SITUADES DINS ELS ESPAIS PROTEGITS

Els consumidors europeus són cada vegada més exigents quant a qualitat del medi ambient, autenticitat i convivència. Les seves expectatives són encara més fortes pel que fa al turisme als espais protegits. 

Per donar resposta a aquestes demandes dels clients, avui els operadors turístics tenen en compte la importància de preservar el patrimoni natural i cultural dels territoris, i també de garantir un acolliment calorós per part dels seus habitants.

En adherir-se a la Carta europea del turisme sostenible als espais protegits, el responsable de l'empresa turística es compromet a treballar en estreta col·laboració amb la institució que gestiona l'espai protegit i a fer tot el possible per reduir la repercussió de la seva activitat sobre l'entorn natural.

També escull orientar la seva activitat perquè contribueixi al màxim al desenvolupament econòmic i social del territori i a la millora del nivell de vida.

Quins són els beneficis per a l'empresa turística?

La carta permet que l'empresa signatària:

  • obtingui el reconeixement a tot Europa
  • desenvolupi noves oportunitats comercials per:
    • tenir accés a una nova clientela europea seduïda pels espais protegits,
    • proposar una nova oferta orientada al descobriment del medi ambient,
    • crear una oferta fora de temporada,
    • establir una col·laboració comercial amb altres actors econòmics de la regió,
    • arribar a tenir un bon coneixement de la freqüentació turística de l'espai protegit i de les expectatives dels clientes actuals o futurs (aquest darrer punt mitjançant la posada en comú de les dades estadístiques).
  • reforci la qualitat de la seva oferta turística mitjançant:
    • una millor organització del turisme a tot el territori,
    • una informació de qualitat sobre l'espai protegit.
  • racionalitzi les despeses mitjançant:
    • una millor gestió del consum d'aigua, energia i espais, i mitjançant la compra de productes i serveispropers,
    • eines i consell per adoptar les tècniques de gestió mediambiental.


Compromís per al responsable de l'empresa turística

Els principis

1. Acceptar i respectar els principis del desenvolupament sostenible enunciats a la present Carta, i adaptar-los a la seva activitat.

Un mètode

2. Definir una estratègia a mitjà termini (3 anys) en estreta col·laboració amb la institució que gestiona l'espai protegit per contribuir al desenvolupament turístic sostenible al territori.

L'empresa durà a terme un diagnòstic de les activitats a l'espai protegit que li permetrà de definir o revisar la seva estratègia, que serà coherent amb els objectius de l'espai protegit.

Aquesta estratègia valoa el seu compromís a contribuir al respecte al medi ambient, al desenvolupament econòmic i social del territori, a la preservació de la qualitat de vida i a la satisfacció dels visitants.
A fi d'afavorir l'aplicació del desenvolupament turístic sostenible, l'empresa turística reforçarà la seva col·laboració amb els altres actors locals (els representants dels altres sectors  econòmics, les autoritats locals i els habitants).

S'associarà sobretot amb altres empreses turístiques adherides a la carta per dur a terme operacions de promoció comuna o facilitar l'accés a la informació als clients. 

Aquesta estratègia constituirà un element de promoció de la seva oferta.

3. Presentar aquesta estratègia sota la forma d'un programa d'accions

Un programa d'accions plurianual

Aquest programa d'accions, propi de l'empresa signatària, detallarà les mesures que s'han dut a terme o que s'han de dur a terme per a les qüestions que s'anuncien a continuació:

Millora de la qualitat de l'oferta turística

Per satisfer les expectatives dels clients europeus, l'empresa turísticadurà a terme una política de qualitat pel que fa a la seva oferta. Aquesta s'haurà de fonamentar en un enfocament de màrqueting.

Coneixement dels clients

L'empresa adoptarà un enfocament de màrqueting per conèixer millor les expectatives i exigències dels clients actuals i potencials, i adaptar la seva oferta a la demanda. A més, col·laborarà amb l'espai protegit per realitzar estudis sobre els clients de la destinació. Els seus productes i activitats turístiques hauran de ser concebuts per a mercats clarament definits i d'acord amb els objectius de protecció del medi ambient. 

Gestió de qualitat

L'empresa es compromet a fer una gestió de qualitat en totes les seves activitats: l'acolliment, els serveis, els equipaments i les instal·lacions, els productes la promoció i la comercialització, sense oblidar el servei postvenda.

Recerca de nous clients

L'empresa turística cercarà nous clients sensibles a la qualitat del medi ambient. S'esforçarà per tenir en compte els clients sovint ignorats per les ofertes turístiques com les persones disminuïdes, malaltes o convalescents, els joves i els clients amb poc poder adquisitiu. S'evitarà tota forma d'elitisme a l'hora de seleccionar els clients.

Creació d'una oferta turística específica

L'empresa turística desenvoluparà una oferta turística específica "espais protegits", orientada a descobrir i apreciar el patrimoni natural i cultural, prendre consciència mediambiental i comprendre el paper de l'espai protegit.

Sensibilització del públic

Educació i interpretació

L'empresa turística inclourà continguts pedagògics en totes les seves activitats, que tindran com a objectiu fer entendre i apreciar el patrimoni natural i cultural local, explicar el comportament que s'ha d'adoptar i encoratjar els clients a modificar els seus hàbits pel que fa al medi ambient.
Aquest contingut s'elaborarà amb la ajuda de l'autoritat que gestiona l'espai protegit.

Informació per als visitants

Es posarà a disposició dels clients una informació de qualitat sobre l'espai protegit en un lloc de fàcil accés a l'empresa (plànols, guies turístiques, etc.).
També s'informarà els clients sobre els objectius de conservació del patrimoni i de desenvolupament sostenible.

Màrqueting i promoció responsable

Les accions de promoció i de venda de l'empresa turística permetran sensibilitzar els visitants sobre els valors reals de l'espai protegit. 

Tots els documents de promoció i comunicació hauran de destacar el caràcter fràgil del territori.
A més, hauran de fer constar l'adhesió de l'empresa a aquesta Carta.

Formació del personal

La formació del personal serà una eina prioritària per complir els compromisos de l'empresa.
El seu responsable es compromet a participar o a fer participar el seu personal en els seminaris sobre el patrimoni local organitzats per l'espai protegit. D'aquesta manera, es contribuirà a la millora de la qualitat de la informació per als clients.

D'altra banda, se sensibilitzarà el personal sobre les mesures per estalviar recursos d'aigua i energia. També se li aconsellarà que seleccioni, preferiblement, productes reciclables o amb els processos de producció i envasament més respectuosos amb el medi ambient.

Preservació i millora de la qualitat de vida dels habitants

Per garantir l'acolliment calorós dels seus clients al territori, l'empresa es compromet a realitzar la seva activitat de manera que es respecti al màxim la qualitat de vida dels habitants. També s'encarregarà de sensibilitzar els seus clients sobre aquesta qüestió. Per últim, participarà tant com sigui possible en les activitats i actes de la vida local.

Protecció i valorització del patrimoni natural, cultural i històric

Respecte per les capacitats d'acolliment

Les activitats turístiques proposades per l'empresa seran compatibles amb els objectius de conservació de l'espai protegit. Per aquest motiu, l'empresa s'assegurarà que tinguin una repercussió reduïda sobre el medi ambient. També tindrà en compte les normes i prescripcions específiques de l'espai protegit i demanarà consell als seus tècnics per a la concepció de les noves activitats.

Valorització del patrimoni

L'empresa turística participarà, sempre que sigui possible, en la valorització del patrimoni natural, cultural i històric de l'entorn pròxim als establiments d'acolliment o als llocs on es realitzin les seves activitats.

Aquestes activitats es basaran en el descobriment i la comprensió d'aquest patrimoni.

Preservació dels recursos naturals

L'empresa durà a terme un programa de gestió del consum d'aigua, energia i espais per reduir els costos i preservar els recursos naturals.

Donarà prioritat a la compra de productes respectuosos amb el medi ambient, ja sigui per la seva composició o pel seu envasament (productes biodegradables, reciclables, reutilitzables o reciclats). A més, es preveurà com a complement un programa de tria selectiva i de valorització dels residus en col·laboració amb l'espai protegit.

L'empresa turística vetllarà igualment perquè els seus establiments d'acolliment estiguin correctament equipats d'instal·lacions que permetin el tractament de les aigües residuals.

Finalment, a fi de reduir els riscs de contaminació atmosfèrica, el responsable s'assegurarà del bon estat de funcionament dels equips de refrigeració o de climatització situats als establiments d'acolliment.

Contribució de l'empresa turística al manteniment del patrimoni

L'empresa contribuirà al manteniment dels espais naturals a l'entorn immediat dels establiments d'acollida o dels llocs on es duen a terme les seves activitats. Es compromet especialment a preservar les riqueses naturals destacables de la seva  propietat i a seguir els consells de l'espai protegit en matèria de protecció de la fauna i la flora.
També donarà suport als serveis tècnics de l'espai protegit en la seva tasca de fer un seguiment del medi natural, i indicarà qualsevol canvi observat pels seus empleats o clients. També podrà encoratjar els seus clients a participar en accions de voluntariat organitzades per l'espai protegit.

Desenvolupament econòmic i social

Suport a l'economia local

La política de compres de l'empresa donarà prioritat als productes i els serveis locals, en el marc d'una relació qualitat/preu acceptada per les parts. Aquesta ètica comercial contribuirà a reforçar la satisfacció dels visitants. El seu objectiu serà promoure els productes respectuosos amb el medi ambient (productes de l'agricultura biològica i activitats tradicionals que contribueixen al manteniment de la qualitat dels paisatges). L'empresa turística s'esforçarà, així mateix, a respectar els ritmes de producció i de les temporades, fet que contribuirà a valoritzar la seva oferta davant dels clients.

L'empresa s'esforçarà igualment a donar prioritat a la força de treball local. Aquest personal, originari de la regió, tindrà més facilitat per informar els visitants i compartirà amb ells els seus coneixements sobre el patrimoni local.

Desenvolupament de noves formes d'ocupació

L'empresa afavorirà, sempre que sigui possible, la integració social contractant persones amb dificultats, ajudant els joves a trobar la primera feina i contractant per igual homes i dones.

Control de la freqüentació turística

Coneixement dels fluxos de visitants

L'empresa participarà en els treballs d'anàlisi i de seguiment dels fluxos de visitants en l'espai i durant el temps que gestioni l'espai protegit. Participarà, especialment, en la realització dels baròmetres de l'activitat turística al territori. Aquesta acció li permetrà, entre altres coses, mesurar la repercussió dels seus esforços de comunicació i promoció.

Canalització dels fluxos de visitants

L'empresa turística s'esforçarà a orientar els seus visitants vers els llocs menys sensibles del territori. Recomanarà els itineraris i camins turístics que afavoreixin un millor repartiment dels visitants a l'espai.
També encoratjarà els seus clients perquè hi vagin en períodes de baixa freqüentació, al mateix temps que s'esforçarà a promoure l'espai protegit.

Control dels transports

S'encoratjarà els clients a utilitzar al màxim els transports públics o a descobrir l'espai protegit en bicicleta o a peu o per altres mitjans no contaminants. Aquesta política s'aplicarà tant a l'accés a l'establiment turístic com als desplaçaments dins l'espai protegit.

Gestió i integració dels equipaments turístics

Quan es duguin a terme treballs d'ampliació, renovació o condicionament dels edificis, l'empresa turística s'assegurarà de respectar els volums, l'estil arquitectònic local, els materials i la integració a l'entorn. Quant a les noves construccions, es donarà prioritat a la rehabilitació del patrimoni ja edificat. En tots els casos, el condicionament i la construcció de nous equipaments serà fruit d'un diàleg amb l'autoritat responsable de l'espai protegit.
 

4. Validar l'estratègia i el programa d'accions

L'empresa sotmetrà la seva estratègia i el seu programa d'accions a la Comissió Europea d'Avaluació, la qual determinarà la qualitat del projecte. A més, rebrà la visita d'un expert en turisme sostenible encarregat d'avaluar la qualitat de la seva candidatura.

L'empresa  haurà d'estar situada en un espai protegit signatari de la Carta europea del turisme sostenible.

L'estratègia i el programa d'accions hauran de donar resposta a les exigències fixades per la Carta i ser coherents amb l'estratègia del territori. S'hauran de presentar segons els models que acompanyen la Carta europea del turisme sostenible als espais protegits.

El contracte de compromís  de l'empresa turística serà signat per l'empresa, l'autoritat que gestiona l'espai protegit i la comissió europea d'avaluació.

5. Avaluar els resultats de l'estratègia

L'empresa es compromet a fer un seguiment  i avaluar els resultats de la seva estratègia i del seu programa d'accions mitjançant un instrument de control anual que s'ha de trametre a l'espai protegit. Es compromet, també, a distribuir sistemàticament un qüestionari de satisfacció entre els clients, els resultats del qual es remetran a la Comissió Europea d'Avaluació. Si no es respecta la Carta, la Comissió Europea d'Avaluació hi enviarà un expert. L'empresa es compromet a rebre'l en les millors condicions i a facilitar la seva missió al seu establiment.

6. Renovar l'adhesió a la Carta

Per renovar l'adhesió a la Carta, cal seguir el mateix procediment que a la primera adhesió. Tindrà una periodicitat de tres anys.
 

EL TURISME SOSTENIBLE PER ALS ORGANITZADORS DE VIATGES CAP ALS ESPAIS PROTEGITS I EN EL SEU INTERIOR

Cada vegada hi ha més organitzadors de viatges que proposen circuits de descobriment dels espais protegits. D'aquesta manera, confirmen la seva voluntat de promoure una nova manera de viatjar i de descobrir els entorns naturals, la fauna o la flora.

Aquests viatges, limitats de manera voluntària a grups de 12 a 15 persones, donen prioritat a trobades de qualitat amb els habitants dels llocs visitats.
Són el fruit d'homes i dones apassionats per la natura, amb ganes de fer-la descobrir i comunicar els seus coneixements sobre el món dels espais protegits.

En adherir-se a la Carta, el responsable de l'empresa organitzadora de viatges es compromet a adoptar una nova ètica del turisme i contribuir, d'aquesta manera, al desenvolupament turístic sostenible dels territoris que inclou al programa. La seva acció s'orienta cap a una millor satisfacció del seus clients, el respecte dels quals pel medi ambient i les cultures, així com per la reducció de la repercussió de les seves activitats, és una preocupació creixent.

Avantatges per als organitzadors de viatges

    La Carta permet que l'empresa organitzadora de viatges:
     
  • obtingui una distinció europe
  • desenvolupi noves oportunitats comercials per:
    • accedir a una nova clientela europea molt sensible a les qüestions mediambientals,
    • proposar una oferta que satisfaci els nous clients europeus,
    • establir una col·laboració amb els organitzadors de viatges d'altres països,
  • reforci la qualitat de la seva oferta turística mitjançant:
    • un 'acolliment més ben organitzat als espais protegits que inclou al seu programa,
    • la intervenció dels actors locals en els seus viatges,
    • el suport de l'espai protegit a l'elaboració dels seus productes, (identificació dels llocs, disponibilitat del personal de l'espai protegit, ajuda a identificar les personalitats locals que poden intervenir durant l'estada...).
  • augmenti la satisfacció dels visitants mitjançant:
    • el seu compromís formal a favor del desenvolupament turístic sostenible dels espais protegits,
    • l'elecció de petits grups i d'un acompanyant de qualitat.


Compromís de l'organitzador de viatges

Els principis

1. Acceptar i respectar els principis del desenvolupament sostenible enunciats a la present Carta, adaptant-los a la seva activitat.

Un mètode

2. Definir una estratègia (1 any) en estreta col·laboració amb la institució que gestiona l'espai protegit.

Aquesta estratègia concreta el seu compromís, en referència al territori, pel que fa a:

  • Respecte al medi ambient,
  • Suport al desenvolupament econòmic i social,
  • Preservació de la qualitat de vida,
  • Satisfacció dels clients.
L'estratègia fixa els principals objectius que ha d'assolir l'empresa.
Per contribuir al desenvolupament turístic sostenible del territori, l'empresa reforçarà la seva col·laboració amb els proveïdors locals (hotelers, agències locals de turisme, restauradors, artesans, personalitats locals que poden intervenir durant els circuits).

L'empresa també s'implicarà activament en la vida del territori participant, sempre que sigui possible, a les reunions organitzades per l'espai protegit i aportant noves idees per dur a terme l'estratègia de desenvolupament turístic sostenible i per fer-ne un seguiment.

3. Presentar aquesta estratègia sota la forma d'un programa d'accions

Aquest programa detalla les accions realitzades o que encara s'han de dur a terme per assolir els objectius fixats per l'estratègia.

El programa detalla els compromisos de l'empresa per a tots els temes següents:

Millora de la qualitat de l'oferta turística

Per satisfer les expectatives dels clients europeus, l'empresa organitzadora de viatges ajudarà l'espai protegit en la seva gestió de qualitat, amb consells i recomanacions. L'empresa realitzarà la mateixa gestió de qualitat per a la seva oferta.

Coneixement dels clients

Per millorar la satisfacció dels clients, l'empresa trametrà regularment a la institució gestora de l'espai protegit informació sobre les expectatives i necessitats dels seus clients. D'aquesta manera, la destinació podrà adaptar la seva oferta a la demanda.

Gestió de qualitat

L'oferta de l'empresa es basarà en un apropament qualitatiu: la qualitat de l'acolliment, les prestacions, els equipaments i les instal·lacions seleccionats, la promoció i la comercialització, sense oblidar el servei postvenda. Una selecció rigorosa dels proveïdors locals ajudarà l'empresa a dur a terme aquesta gestió.

Recerca de nous clients

L'empresa cercarà nous clients sensibles a la qualitat del medi ambient.
D'altra banda,  s'esforçarà per tenir en compte clients sovint ignorats per les ofertes turístiques com, per exemple, persones disminuïdes, malalts o convalescents, joves i clients amb poc poder adquisitiu.
S'evitarà tota forma d'elitisme a l'hora de seleccionar els visitants.

Creació d'una oferta turística específica

L'oferta de viatges desenvolupada per l'empresa haurà de donar prioritat al fet de descobrir i apreciar el patrimoni natural i cultural, prendre consciència sobre el medi ambient i comprendre el paper de l'espai protegit.
Per aquest motiu, farà intervenir animadors naturalistes als circuits i presentarà l'entorn amb un enfocament sistèmic: comprensió del conjunt del sistema de l'entorn o d'un hàbitat. Aquests animadors hauran de tenir uns coneixements excel·lents sobre el medi i els llocs visitats.
 

Sensibilització dels visitants

Educació i interpretació

L'objectiu del circuits i estades a l'espai protegit de l'empresa serà la sensibilització i l'educació dels visitants sobre el medi ambient. L'empresa intentarà que l'opinió dels visitants evolucioni pel que fa a la natura i que es comprenguin millor els llocs visitats.

Informació per als visitants

Sempre que sigui possible, l'empresa organitzarà sessions per preparar el viatge. Així mateix, també inclourà informació completa sobre l'espai protegit en els documents de viatge. Amb això, s'intenta sensibilitzar els clients sobre el patrimoni natural i cultural i les tradicions que descobriran.
D'altra banda, l'acompanyant i les diferents persones que intervinguin al viatge també donaran informació de qualitat.

Els clients seran informats especialment sobre els comportaments que hauran d'adoptar pel que fa a la compra de records i el respecte a la fauna, la flora i l'estil de vida.

També seran informats sobre els objectius de conservació del patrimoni i de desenvolupament sostenible.

Màrqueting i promoció responsables

Les accions de promoció i venda de l'empresa permetran sensibilitzar els visitants sobre els valors reals de l'espai protegit. 
També es tractarà d'adoptar una comunicació responsable pel que fa a la fauna que s'observarà. (No es garanteix que s'observin els animals, però en tot cas es proposarà la descoberta del medi on viuen).
Tots els documents de promoció hauran de destacar el caràcter fràgil dels territoris visitats.
Els fullets i els altres documents en venda podran incloure recomanacions als futurs visitants dels espais protegits. Per últim, l'adhesió de l'empresa a la Carta només es podrà fer constar en aquells productes que siguin objecte de contracte amb l'espai protegit i la Comissió Europea d'Avaluació.

Formació del personal

La formació serà una eina prioritària per poder dur a terme els compromisos de l'empresa. 
Es sensibilitzarà el personal de venda, els majoristes i els acompanyants sobre la gestió del desenvolupament turístic sostenible. També es completarà els seus coneixements sobre el patrimoni natural i cultural dels territoris visitats. D'aquesta manera, es contribuirà a una millor informació i satisfacció dels clients.

Preservació i millora de la qualitat de vida dels habitants de l'espai protegit

Per garantir la qualitat de la relació entre els seus clients i els habitants, l'empresa s'esforçarà, en tot moment, a preservar i millorar la qualitat de vida dels habitants. En aquest aspecte, es donarà prioritat al respecte a l'estil de vida i els costums locals.

Per això, el nombre de persones per grup es limitarà voluntàriament a un nombre d'entre 12 i 15. També es donaran recomanacions sobre quin comportament s'ha d'adoptar per no ferir la sensibilitat dels habitants. Serà responsabilitat dels acompanyants donar aquesta informació.

Per últim, l'empresa s'implicarà en la vida local, i participarà especialment en la promoció de les manifestacions culturals organitzades pels habitants de l'espai protegit.

Protecció i valorització del patrimoni

Respecte per les capacitats d'acolliment

Les activitats proposades per l'empresa  seran compatibles amb els objectius de conservació del l'espai protegit. Perquè així sigui, l'empresa s'assegurarà que tenen una repercussió reduïda en medi ambient. A més, tindrà en compte les normes i prescripcions específiques a l'espai protegit i demanarà consell als seus tècnics per a la concepció de noves activitats.

Valorització del patrimoni

L'empresa participarà, sempre que sigui possible, en la valorització del patrimoni natural, cultural i històric. Les seves activitats es basaran especialment en el descobriment i la comprensió d'aquest patrimoni.

Conservació dels recursos naturals

A la programació, el majorista de viatges afavorirà els proveïdors locals respectuosos amb el medi ambient. Aquests hauran adoptat una gestió mediambiental per als recursos d'aigua, energia i espai, i per al tractament dels residus.

L'empresa intentarà reduir la repercussió de les seves activitats sobre els recursos naturals.

Contribució de l'empresa al manteniment del patrimoni

L'empresa ajudarà l'espai protegit a protegir els entorns naturals i a fer-ne un seguiment, i també comunicarà qualsevol canvi observat pels seus clients o pels seus guies acompanyants. 
A més, aplicarà un programa de retorn del capital. Destinarà una part del preu del viatges a la conservació i el manteniment del patrimoni i ho comunicarà als seus clients.

Desenvolupament econòmic i social
Suport a l'economia local

Per sostenir l'economia local, l'empresa afavorirà un desenvolupament turístic que sigui fruit  de la iniciativa local. Amb aquest objectiu, comptarà al màxim amb la participació dels proveïdors locals en els seus viatges, tant en l'acompanyament, l'allotjament i la restauració com en l'aprovisionament.

Desenvolupament de les noves formes d'ocupació

L'empresa afavorirà, sempre que sigui possible, la integració social contractant  persones locals amb dificultats, joves i un nombre igual de dones i homes.

Control de la freqüentació turística

Coneixement dels fluxos de visitants

L'empresa contribuirà a conèixer els fluxos de visitants i a fer-ne el seguiment, i aportarà, a l'espai protegit, informacions de manera regular sobre els itineraris que utilitza i els períodes de freqüentació.

Canalització dels fluxos de visitants

L'empresa s'esforçarà a orientar els clients vers els llocs menys sensibles del territori. També fomentarà el descobriment de l'espai protegit en els períodes menys freqüentats. Tot això d'acord amb els esforços de promoció de l'espai protegit.

Control dels transports

Per als desplaçaments cap a l'espai protegit i dins, s'haurà d'utilitzar al màxim els transports públics, o anar a peu o en bicicleta. Per aquest motiu, l'empresa informarà els seus clients sobre quins mitjans disposen per arribar als llocs amb transport públic. L'empresa també s'esforçarà a organitzar trobades a les estacions o punts d'arribada amb aquests mitjans de transport.

D'altra banda, els vehicles d'oci motoritzats seran exclosos de tots els productes turístics quan siguin utilitzats amb una finalitat d'oci (per exemple, vehicles per a l'oci,  4x4, etc.).

Gestió i integració dels equipaments turístics

Per donar suport als esforços de valorització de l'arquitectura local duts a terme pel territori, l'empresa donarà prioritat als allotjaments típics i ben integrats al paisatge de l'entorn.
 

4. Validar el compromís de l'empresa organitzadora de viatges

L'empresa sotmetrà la seva estratègia i el programa d'accions a la Comissió Europea d'Avaluació que determinarà la qualitat del projecte.  Per a les prestacions que es desenvolupin als espais protegits cosignataris, l'oferta de l'empresa haurà de donar resposta a les exigències fixades per la Carta europea del turisme sostenible. Per a la seva oferta global, haurà de respectar l'ètica del desenvolupament turístic sostenible.

.L'empresa turística signarà el contracte de compromís amb l'autoritat gestora de cada espai protegit i la Comissió Europea d'Avaluació.

5. Avaluar 

L'empresa es compromet a seguir i avaluar els resultats de la seva estratègia i del seu programa d'accions mitjançant un instrument de control tramès a l'espai protegit implicat per les prestacions. 

També es compromet a distribuir sistemàticament un qüestionari de satisfacció als clients, el resultat del qual es trametrà a la Comissió Europea d'Avaluació. En cas que no es respecti la Carta, la Comissió Europea d'Avaluació enviarà un expert encarregat de validar el producte.

6. Renovar l'adhesió a la Carta 

Per renovar l'adhesió a la Carta, cal seguir el mateix procediment que per a la primera adhesió.  L'adhesió tindrà una periodicitat d'un any.
 

Coordinació:
Director: Jean-Luc Sadorge
Contacte: Sandrine Vautier

FEDERACIÓ DE PARCS NATURALS REGIONALS DE FRANÇA
 

1) Loving them to death. Traduït en francès Passion fatale (Passió fatal). Editat per la Federació de Parcs Natural i Nacionals d'Europa (EUROPARK). Kröllstrasse 5, D-94481, Grafenau, Bundesrepublik Deutschland, Tel 00 49 85 52 9 61 00. A/e: europarc@t-online.de
(2) Extret de l'informe Bruntland El nostre futur comú - Comissió mundial sobre medi ambient i desenvolupament . Édition du fleuve. 1989. 


 
 

wcdpnzvg@correu.gencat.es
Pàgina creada el 1/02/00